Pages

About Me

My photo
"Back To Nature" is the theme adopted for this school's environmental awareness program. This community strives to inculcate the love of nature among the youth in this school through hands on experience in nature. We aim to show the young generation that nature is not only for the viewing pleasure, it can also provide and protect us, thus, we need to protect and sustain it for the future.

Tuesday, 8 July 2014

LAWATAN KEMPEN KESEDARAN ALAM SEKITAR  MEMPROMOSIKAN BAJA KOMPOS TAKAKURA 
DI KG. SEBERANG, BENONI, PAPAR  
Tarikh: 6 Julai 2014




        Pengerusi JKKK Kg. Seberang Benoni, Ustaz Kaharuddin Yusupala menyambut kedatangan kami. Aktiviti pertama dimulakan dengan melibatkan kanak-kanak yang hadir dalam pertandingan membuat kraftangan kitar-semula.  Mereka dibahagikan kepada empat kumpulan.  Cikgu Rohiah bersama Skuad Kembara Hijau sempat memberikan sedikit taklimat mengenai syarat-syarat pertandingan tersebut. 




Semasa sesi pertandingan membuat kraftangan berlangsung di dalam surau, warga kampung yang hadir mendengar ceramah dan melihat demonstrasi membuat baja kompos takakura di luar surau yang disampaikan oleh Puan Hajijah Hasan bersama Skuad Kembara Hijau.  Demonstrasi membuat baja kompos takakura dibuat bersama warga kampung dan dibantu oleh Pakcik Moksin, salah seorang pekerja kebersihan sekolah. 



Selepas selesai ceramah kempen kesedaran alam sekitar  dan pertandingan membuat kraftangan, penyampaian hadiah untuk para pemenang disampaikan oleh tuan Pengetua.  Pihak sekolah juga menyampaikan buah tangan kepada pengerusi JKKK Kg. Seberang, Benoni di atas kesudian menerima kedatangan rombongan sekolah. Aktiviti diakhiri dengan sesi soal jawab dan pengagihan  flyers berkaitan dengan baja kompos kaedah takakura. 










 Harapan pihak sekolah agar sikap menjaga alam sekitar ini akan dapat melahirkan masyarakat kampung yang bertanggungjawab terhadap alam sekitar atau sumber semulajadi yang penting pada masa akan datang.



Laporan:   Rohiah Bengkui
Gambar:   Hajijah Hasan

No comments:

Post a Comment