Pages

About Me

My photo
"Back To Nature" is the theme adopted for this school's environmental awareness program. This community strives to inculcate the love of nature among the youth in this school through hands on experience in nature. We aim to show the young generation that nature is not only for the viewing pleasure, it can also provide and protect us, thus, we need to protect and sustain it for the future.

Monday 5 November 2012

LAWATAN KEMPEN KESEDARAN ALAM SEKITAR DI KAMPUNG SABANDIL PAPAR

Pada 7 April yang lalu, Jawatankuasa SERASI SMK Majakir telah mengadakan lawatan ke Kampung Sabandil Papar yang terletak kira-kira 30 km dari pekan Papar. Turut serta dalam rombongan ini ialah seramai 10 orang pelajar yang merupakan ahli Skuad Kembara Hijau SMK Majakir. Antara aktiviti yang telah dilaksanakan ialah aktitivti pertandingan mewarna yang bertemakan alam sekitar oleh kanak-kanak TaBika KEMAS, sesi taklimat untuk mempromosi 'Kitchen Garden' serta taklimat dan demonstrasi membuat baja 'Kompos Takakura'.


Ahli Skuad Kembara Hijau bersama rombongan sekolah dan penduduk kampung mengabadikan kenangan                      bersama En. Lunchi Linjinun, Pengerusi JKKK Kampung Sabandil.




















































Aktiviti-aktiviti yang bertemakan Pendidikan Alam Sekitar telah diadakan sempena lawatan ini. Di antaranya ialah pertandingan mewarna untuk murid-murid Tabika Kemas Kg. Sabandil dan yang utama merupakan demonstrasi membuat Baja Takakura,


 

Pertandingan mewarna untuk murid Tabika Kemas Kg. Sabandil, Papar.



























































































































































































































Demonstrasi pembuatan baja kompos Takakura merupakan objektif utama lawatan ini. Taklimat disampaikan oleh Cikgu Jamalit Angak dan dibantu oleh guru-guru lain. Para penonton yang hadir didedahkan kepada kebaikan penggunaan baja kompos ini.



 



Aktiviti akhir merupakan acara penyampaian hadiah kepada pemenang pertandingan mewarna untuk murid tabika Kemas Kg. Sabandil.


Tn. Hj. Abdul Aziz Mohamed Zain menyampaikan cendera kenangan kepada En. Lunchi Linjunin sebagai tanda terima kasih pihak sekolah di atas kesudian pihak JKKK Kampung Sabandil menerima lawatan pihak sekolah.
Diharapkan lawatan ini akan memberi sedikit sebanyak memberikan inspirasi atau dorongan kepada penduduk Kg. Sabandil yang hadir untuk lebih menghargai alam sekitar demi masa depan generasi akan datang.


Foto:  Fareed Abdullah
Laporan: AJK Serasi









No comments:

Post a Comment