Pages

About Me

My photo
"Back To Nature" is the theme adopted for this school's environmental awareness program. This community strives to inculcate the love of nature among the youth in this school through hands on experience in nature. We aim to show the young generation that nature is not only for the viewing pleasure, it can also provide and protect us, thus, we need to protect and sustain it for the future.

Tuesday 6 November 2012

PERKONGSIAN ILMU PEMBUDAYAAN PENDIDIKAN ALAM SEKITAR DI SEKOLAH

Deklarasi Tbilisi pada tahun 1978, telah mendefinasikan pendidikan alam sekitar sebagai proses pembelajaran yang dapat meningkatkan pengetahuan dan kesedaran orang ramai berkaitan alam sekitar dan cabaran-cabaran yang berkaitan dengannya. Ini bermakna bahawa ilmu pengetahuan mengenai pendidikan alam sekitar perlu dikongsi dan disebarkan bukan setakat di sekolah tetapi juga kepada komuniti setermpat.

Pihak sekolah melalui Jawatankuasa SERASI Sekolah sedar betapa pentingnya usaha yang berterusan dan bersepadu bagi membolehkan hasrat pendidikan alam sekitar tersebut dapat direalisasikan. Oleh yang demikian Jawatankuasa SERASI sekolah telah mengatur beberapa strategi dan menjalankan beberapa aktiviti untuk menyebarluaskan maklumat mengenai pendidikan alam sekitar dengan mengambil contoh usaha-usaha yang telah diadakan di SMK Majakir. Sebagai permulaan, Jawatankuasa SERASI telah mensasarkan guru-guru SMK Majakir. Semua guru telah didedahkan mengenai perlunya untuk menyampaikan mesej pendidikan alam sekitar semasa proses pengajaran pembelajaran guru dan murid di dalam kelas. Ruang serta peluang untuk menyampaikan mesej tersebut bergantung kepada kreativiti para guru.



Pada 09 April yang lalu, En. Abidin Marjan, Pegawai Pelajaran Daerah Papar telah memberi peluang kepada Jawatankuasa SERASI sekolah untuk berkongsi idea mengenai perlaksanaan Program SERASI di sekolah semasa mesyuarat Pengetua-Pengetua sekolah di daerah Papar. Pihak sekolah merakamkan ucapan ribuan terima kasih di atas kerjasama yang telah diberikan oleh Pejabat Pelajaran Daerah Papar khususnya kepada En. Abidin Marjan yang telah memberi ruang kepada Jawatankuasa SERASI sekolah untuk berkongsi idea serta maklumat mengenai Program SERASI sekolah.

Foto: Fareed Abdullah
Laporan: Rohiah Bengkui

No comments:

Post a Comment